Nowa Sól (odległość od zamku: 20 km)
225
post-template-default,single,single-post,postid-225,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Nowa Sól (odległość od zamku: 20 km)

Nowa Sól (odległość od zamku: 20 km)

[postgallery_grid id=”grid_” data_source=”data-4″ orderby=”ASC” flickr_set=”No username entered” slidesetid=”Nowa Sól” content_type=”textimage” columns=”4″ imgheight=”200″]

20 km na północny-zachód leży Nowa Sól. Pierwsze ślady osadnictwa na terenie gdzie powstało miasto sięgają IX tysiąclecia przez naszą erą. Nowa Sól jako osada pojawiła się wkrótce po przejęciu przez Habsburgów władzy nad Śląskiem w XVI wieku. Powstanie osady związane było z odważnym pomysłem pewnego gdańskiego przedsiębiorcy na to, jak uniezależnić Śląsk od dostaw soli z Wieliczki i Bochni. Ówcześnie bowiem dostawy tego najbardziej cenionego i poszukiwanego od najdawniejszych czasów surowca zależały od aktualnych stosunków z Polską. Postanowiono więc nad Odrą zbudować warzelnie soli morskiej. Surowiec sprowadzano z Bretanii do Szczecina a następnie transportowano w górę Odry.

Pierwsza warzelnia powstała w 1553, a 10 lat później została odbudowana z kamienia, gdy poprzednią drewnianą budowlę zniosła woda. Obok warzelni wybudowano okazały gmach urzędu solnego (późniejszy ratusz), tartak wodny, browar, karczmę oraz inne zabudowania gospodarcze i mieszkalne. Powstałą osadę nazwano początkowo „Przy Nowej Soli w Modrzycy” (niem. Zum Neuen Saltzen bei Moderitz), a następnie Nowa Sól (niem. Neusalz).
Dzisiaj w Nowej soli warte obejrzenia są;

  • Plac Solny i magazyny solne z XVIII wieku,
  • Magazyn solny przy ul. Wróblewskiego – kryje w swoim wnętrzu oryginalne urządzenie dźwigowe z końca XVIII stulecia – zabytek techniki,
  • Stocznia – powstała w 1880 roku do budowy barek rzecznych. Najbardziej znane budowane tu barki to odrzańska i wrocławska,
  • port rzeczny – choć od XVI wieku przybijały tu barki, to port przeładunkowy powstał dopiero  w 1898 roku i obsługuje  transport towarowy do dziś,
  • podnoszony most na kanale portowym – powstał w 1927 roku zastępując drewniany most dwuklapowy. Ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, obiekt ten jest jednym z najcenniejszych zabytków techniki na skalę europejską. Zastosowany układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny (m.in. zastosowanie 4 przeciwwagi   unoszonego przęsła),
  • Marina żeglarska – piękna i nowoczesna, powstała współcześnie, infrastruktura dla żeglugi sportowej i rekreacyjnej, połączona łukową kładką z  promenadą przy kanale portowym. Od 2007 roku organizowane są tu Regaty Smoczych Łodzi.
  • Muzeum Miejskie z ciekawą kolekcją solniczek z rożnych epok,
  • Park Krasnala – zaaranżowany przy pomocy wierzby energetycznej olbrzymi park zabaw dla dzieci na którym króluje Soluś – największy na świecie krasnal promujący Nową Sól.
  • Kościół p.w.  Św. Michała – najstarsza świątynia w Nowej Soli, zbudowana w latach 1591 – 96, jedna z pierwszych w tym regionie świątyń zbudowanych przez protestantów,
  • Budynek dawnego ratusza przy ul. Moniuszki – jedna z najstarszych budowli w mieście zbudowana w latach 1574 -1575 na  siedzibę cesarskiego urzędu solnego. Później mieściła się tutaj kamera solna.